27 February, 2009

ဒီမိုကေရစီ အေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ

မဲခြဲဆံုးျဖတ္ျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အဓိက လမ္းစဥ္ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီ (Democracy)သည္ ဤေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚ အယူ အဆမ်ားအနက္ တန္ဖိုးအထား ခံရဆံုး ျဖစ္ျပီး၊ မျပတ္သားဆံုး ႏိုင္ငံေရး ယူဆခ်က္လည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ဖြယ္ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေရးစနစ္မ်ိဳးစံုရွိၾကရာတြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ အာဖရိကတိုက္မွ တစ္ပါတီစနစ္ျဖင့္အုပ္စိုးေသာ ႏိုင္ငံမ်ိဳးစံုႏွင့္ ကြန္ျမဴနစ္ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ၄င္းတို႔ကို၄င္းတို႔ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားအျဖစ္ အားလံုးကေဖာ္ျပေလ့ရွိသည္။
၁၉၅၀ ခုႏွစ္တြင္ ဒီမိုကေရစီေရးရာယူနက္စကိုညီလာခံက်င္းပသည့္အခါ၌ ဤအယူအဆ၏ မရွင္းလင္း မျပတ္သားေသာ စရိုက္လကၡဏာကိုေတြ႕ရွိရသည္။ ႏိုင္ငံေရးစနစ္အျပည့္အဝရွိေၾကာင္း ေၾကျငာေဖာ္ျပ ၾကသည့္ တက္ေရာက္သည့္ ႏိုင္ငံေပါင္း(၅၀)ေက်ာ္တို႔က ၄င္းတို႔တြင္ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး (တစ္ခါတရံတြင္မူ ၄င္းတို႔ႏိုင္ငံ၌ သာလွ်င္)ရွိသည္ဟု အခိုင္အမာဆိုၾကသည္။ မည္သို႕ဆိုေစကာမူ ဒီမိုကေရစီ၏ အႏွစ္အရသာမွာ ျပည္သူ႕ထံမွ ဆင္းသက္လာေသာအာဏာကို ျပည္သူတို႕အတြက္ ျပည္သူတို႕ထံသို႕ ျပန္လည္စီးဆင္းေစျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။


စကားလံုးရင္းျမစ္
ဒီမိုကေရစီဟူေသာ စကားရပ္သည္ ေရွးေဟာင္းဂရိစကားလံုး demos (ျပည္သူလူထု) ႏွင့္ kratos (အင္အား)မွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ျပည္သူအမ်ား အာဏာပိုင္စိုးေသာစနစ္ကိုေခၚဆိုသည္။ ေဒမိုး (လုပ္သားျပည္သူ/တိုင္းသူျပည္သား)ႏွင့္ကေရးစီးယား(အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာ/အာဏာပိုင္စိုးမႈ) ေပါင္းစည္းျပန္ဆိုေသာ္ ျပည္သူအမ်ား စုေပါင္းပါ၀င္အာဏာပိုင္စိုးေသာစနစ္ဟု ဆိုႏိုင္ေၾကာင္းလည္းဖြင့္ဆိုခ်က္ရွိသည္။ ေရွးေခတ္ ဂရိျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားမွ ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ အစိုးရ၏လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားတြင္ တိုက္ရိုက္ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ကိုဆိုလိုသည္။
စကားလံုးသေဘာအရ ဒီမိုကေရစီဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ကို အတိအက်ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း အဆံုးတြင္ ႏိုင္ငံေရးအာဏာသည္ အရြယ္ေရာက္ျပီးျဖစ္ေသာ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး၏ လက္တြင္း၌သာရွိသည္။ အဖြဲ႔ငယ္အုပ္စုငယ္မ်ား၌ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္မရွိဟု အဓိပၸာယ္ ထြက္သည္ထက္ အနည္းငယ္မွ်သာ ပိုသည္။ ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ ၄င္းေ၀ါဟာရႏွင့္ တြဲဖက္ျပီး ဝိေသသျပဳသည့္ စကားလံုး စကားရပ္ တို႔ႏွင့္ ပူးတြဲမွသာ ပို၍အသံုး၀င္ေသာ အဓိပၸာယ္ထြက္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ (Liberal Democracy)၊ ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီ (Representative Democracy)၊ ပါဝင္လုပ္ေဆာင္ဒီမိုကေရစီ Participatory Democracy သို႔မဟုတ္ တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီ (Direct Democracy) စသည္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။




ေနာက္ခံသမိုင္းအစ
သမိုင္းေၾကာင္းအရေတာ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုစတင္က်င့္သံုးသူမ်ားမွာ ဂရိျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားမွ ေအသင္ႏွင့္ စပါတာ ျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံတို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစဥ္ကာလက ေအသင္ျမိိဳ႕ျပႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရမွာမမ်ားသကဲ့သို႕ ေအသင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ ပါ၀င္သူႏိုင္ငံသားဦးေရမွာလည္း မ်ားသည္ဟုမဆိုသာေပ။ လူဦးေရစုစုေပါင္း၏ သံုးပံုတစ္ပံုနီးနီးရိွေသာ ကၽြန္လူတန္းစားမ်ားႏွင့္ က်န္သံုးပံုတစ္ပံုမွ်ရွိေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားမွာ ႏိုင္ငံသားဟု သတ္မွတ္ျခင္း မခံရ၍ ပါ၀င္ႏိုင္ျခင္းမရွိသလို ႏိုင္ငံသားမ်ားတြင္လည္း အရြယ္ေရာက္ျပီးေသာ အမ်ိဳးသား မ်ားသာ ပါ၀င္ခြင့္ရေသာေၾကာင့္ ေအသင္၏ဒီမိုကေရစီ စနစ္မွာမ်ားစြာက်ဥ္းေျမာင္းသည္ဟု ဆိုရေပမည္။




ေအသင္မွာ က်င့္ေသာစနစ္
ေအသင္ႃမို႔ျပႏိုင္ငံတြင္ ရွိေသာလူမ်ိဳးစုဆယ္စုမွ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ လူထုေကာင္စီျဖင့္ အစုိးရတာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္သည္။ လူမ်ိဳးစုတစ္စုအတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ငါးဆယ္စီ ေရြးခ်ယ္ထား၍ စုစုေပါင္းကိုယ္စားလွယ္ ငါးရာပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ ငါးရာေကာင္စီ ဟုလည္းေခၚဆိုၾကသည္။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာမွာ ထိုေကာင္စီ လက္ထဲတြင္ရွိေသာ္လည္း အေရးႀကီးကိစၥမ်ားေဆာင္ရြက္စရာရွိလ်င္ လူထုအစည္းေ၀းသို႔တင္ျပကာ သေဘာတူညီမူ ရယူသည္။ ပီရစ္ကလီး(၄၆၁-၄၃၁ဘီစီ)လက္ထက္တြင္ ထိုဒီမိုကေရစီစနစ္ ပီပီျပင္ျပင္ ထြန္းကား ခဲ့သည္။ ေလးလတစ္ႀကိမ္က်င္းပေသာ လူထုအစည္းအေ၀းကိုအသက္၂၀-ျပည့္ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တက္ေရာက္ႏိုင္ သည္။ လူဦးေရ ၆၀၀၀-ေက်ာ္ပါကအစည္းအေ၀းအထေျမာက္သည္။ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ၾကေသာ ေၾကာင့္ တိုက္ရုိက္ဒီမိုကေရစီစနစ္သေဘာ ျဖစ္သည္။ ကမၻာေပၚတြင္ အေစာဆုံး ျပည္သူက တိုက္ရုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ တိုက္ရုိက္ဒီမိုကေရစီစနစ္ဟုေခၚဆိုႏိုင္သည္။


စပါတာမွာ က်င့္ေသာစနစ္
စပါတာႃမို႔ျပႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ ေရာေႏွာေနေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ျဖစ္သည္။ စပါတာႏုိင္ငံကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ႏွစ္ဦးကို အာဏာတူဘုရင္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ထားသည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္ ဆီးနိတ္ပုံစံမ်ိဳး ဖြဲ႔စည္းထားေသာ အသက္၆၀-ေက်ာ္ေကာင္စီ၀င္သုံးဆယ္ပါ၀င္သည့္ ဂ်ီရူးရွ(Gerusia)ေခၚ ဥပေဒႃပဳေကာင္စီလည္းရွိသည္။ ဘုရင္ႏွစ္ပါးမွာ ထိုအဖြဲ႔ထဲတြင္လည္း ပါသည္။ အသက္၃၀ အထက္ေယာကၤ်ား မွန္သမွ်ပါ၀င္သည့္ အယ္ပယ္လာ(Appella)ေခၚ လႊတ္ေတာ္လည္းရွိသည္။ တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ က်င္းပေသာ ထိုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဥပေဒျပဌာန္းျခင္း၊ တိုင္းေရးျပည္ရာမ်ား ေဆြးေႏြးျခင္း၊ ဥပေဒႃပုေကာင္စီ၀င္မ်ား ေရြးခ်ယ္ျခင္း၊ ျပည္သူ႔ ကိုယ္စားလွယ္ ႁကိုးကိုင္ အဖြဲ႔၀င္ ငါးဦး(Ephors)ကိုေရြးခ်ယ္ျခင္းစသည့္ ကိစၥမ်ားကိုေဆာင္ရြက္သည္။ ထိုအီေဖာ့စ္ ငါးဦးႏွင့္ ဥပေဒႃပဳ ေကာင္စီကသာ အာဏာရွိၿပီး ဘုရင္မွာ ရုပ္ေသးသက္သက္ျဖစ္သည္။ ရီပတ္ဘလီကန္ဆန္ေသာ ဒီမိုကေရစီဟုေခၚဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္ တက္ခြင့္ရေသာ လူဦးေရမွာ တစ္ႏိုင္ငံလုံး၏ ငါးရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔သာရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူနည္းစ ုဒီမိုကေရစီဟုလည္း ေခၚဆိုႏိုင္သည္။[1]


ကြဲျပားေသာ အယူအဆႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား
မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ လူဦးေရအဆမတန္ မ်ားျပားလာသျဖင့္ ဂရိျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားေခတ္က ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရး တြင္ ျပည္သူတို႔ တိုက္ရိုက္ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ သြယ္ဝိုက္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုသံုးစြဲၾကရသည္။ ျပည္သူတို႔ကေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားက ဥပေဒျပဳေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားႏွင့္ တရားစီရင္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္သြားၾကသည့္ စနစ္ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီစနစ္အရ “အစိုးရ”ဟူသည္ျပည္သူအမ်ားက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ထဲမွ ႏိုင္ငံ၏ နိစၥဓူ၀စီမံ ခန္႔ခြဲေရးတာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရန္ ထပ္ဆင့္ေရြးခ်ယ္ခံရသည့္အဖြဲ႔ျဖစ္သည္။ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုေရြးခ်ယ္ရာတြင္ လွ်ိဳ႕ဝွက္မဲေပးေသာစနစ္ျဖင့္လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိ သည္။
တစ္ပါတီစနစ္ထားရွိေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ကား “ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီ”ကို လက္ခံက်င့္သံုးၾကသည္။ ထိုႏိုင္ငံ မ်ားတြင္ တစ္ခုတည္းေသာပါတီသည္ ႏိုင္ငံရွိျပည္သူအမ်ားစုၾကီးကို ကိုယ္စားျပဳသည္ဟု ဆိုသည္။ လက္တစ္ဆုပ္စာ လူတစ္စုလက္အတြင္း၌ ထင္ထင္ရွားရွားအာဏာ အျပည့္အဝရွိေသာ လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္း (ဥပမာ- တတိယကမာၻမွကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံမ်ား)တြင္ဒီမိုကေရစီဟူေသာ သတ္မွတ္ခ်က္အေပၚ အကဲျဖတ္မႈမွာ ကြဲျပား ျခားနားမႈျဖစ္ေပၚလာသည္။ ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ စင္စစ္အားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူက အုပ္ခ်ဳပ္သည္ မဟုတ္ဘဲ ျပည္သူလူထုသည္ ၄င္းတို႔အက်ိဳးအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံရျခင္းဟုအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။ မီေခးလ္ ေဂၚဗာေခ်ာ့ဗ္ (Mikhail Gorbachev)စတင္သြပ္သြင္းသည့္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား မတိုင္မီက ဆိုဗီယက္ယူနီယံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအား ကာကြယ္ေျပာဆိုသူမ်ားက ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ စီးပြားေရးလူမႈေရး တိုးတက္ ေျပာင္းလဲမႈမျဖစ္ေသးသေရြ႕၊ ေလ့က်င့္ပညာေပးမႈျဖင့္ ေမြးထုတ္လုိက္ေသာ ဆိုရွယ္လစ္လူသားစစ္စစ္ မေပၚ ေသးသေရြ႕၊ ဆိုလိုသည္မွာ လူထုအေနျဖင့္မွားယြင္းေသာအသိတရားအား ပေပ်ာက္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသး သေရြ႕ ဒီမိုကေရစီလုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ားသည္ အသံုးမဝင္ဘဲအဆိုးဆံုးအေျခအေနမ်ားကိုပင္ ဖန္တီးေပး လိမ့္မည္ဟုေဝဖန္ေျပာဆိုၾကသည္။
၄င္းတို႔က ေစာဒကတက္သည္မွာ လူအမ်ား၏အျမင္သည္ မွားယြင္းေဖာက္ျပန္မႈမွ စင္စစ္မကင္းေသးဘဲ၊ ထို႔ျပင္ မိမိတို႔၏ အဓိကလုိအပ္ခ်က္သည္ မည္သည့္အရာျဖစ္သည္ကို ခြဲျခားႏိုင္မႈမရွိေသးဘဲ ၄င္းတို႔၏ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရး အခြင့္အေရးမ်ားကို ေသာ္လည္းေကာင္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ဟု ဆိုၾကသည္။ [2]
ရည္ညႊန္းကိုးကား
ကမ ၻာ့ႏိုင္ငံေရးအေတြးအျမင္သမိုင္း၊ သစၥာနီ
ႏိုင္ငံေရးအဘိဓာန္၊ အတြဲ (၁)၊ NCGUB
Retrieved from "http://wikimyanmar.co.cc/wiki/index.php/ဒီမိုကေရစီ

0 comments:

Post a Comment

Followers